Telefon: 004 021-3124442 Email: office@romalimenta.ro
 
 

Home » Teme majore de interes » Taxarea alimentelor » Dialogul Social in Industria alimentara si a bauturilor

 

Dialogul Social in Industria alimentara si a bauturilor

Data : 2014-12-18

Link : Pozitia comuna EFFAT-FoodDrinkEurope pri

(mai 2013)

Guvernele unor State Membre UE au introdus recent taxe asupra unor categorii specifice de alimente si ingrediente alimentare cum sunt zaharul, grasimea, indulcitorii artificiali, bauturile racoritoare, fast food si patiserie. Aceste guverne au justificat pana acum aceste masuri ca un mod ‘efectiv’ de a ataca schimbarea societala a ratelor crescande ale obezitatii si altor boli netransmisibile legate de stilul de viata. Cu toate acestea, dovezile stiintifice proband ca taxarea reprezinta un mijloc efectiv de schimbare a comportamentului consumatorului si de abordare cu succes a obezitatii si altor boli netransmisibile nu sunt inca concludente.

Pericolul taxelor alimentare

Astfel de taxe, in schimb, pot dauna competitivitatii industriilor alimentare din UE si pot genera competitia neloiala si cumparaturile trans-frontaliere in regiunile UE, deoarece ele:

  • Sunt economic regresive, pentru ca penalizeaza in special populatiile cu venituri reduse, cand acestea sunt cunoscute ca cheltuie pe alimente o mare parte din veniturile lor;

  • Sunt discriminatorii, pentru ca tintesc anumite produse alimentare si ingrediente si nu altele, comparabile sau echivalente in continut;

  • Distorsioneaza functionarea pietei interne a UE, pentru ca altereaza formularea armonizata a produsului si standardele din cadrul Statelor Membre si genereaza incertitudine in planurile investitionale in desfasurare si in acordurile comerciale, punand sub semnul riscului operatiunile productive si locurile de munca.

Angajamentul industriilor alimentare din UE

Alimentele si bauturile produse in UE nu au fost niciodata atat de sigure, de sanatoase si de o calitate atat de inalta ca in prezent. Toti actorii din cadrul lantului alimentar– incluzand industria alimentara si a bauturilor din UE, fermierii, retailerii, sindicatele, organizatiile consumatorilor si cele ne-guvernamentale– au facut deja progrese majore in asigurarea ca alimentele si bauturile disponibile consumatorilor din UE indeplinesc aceste criterii. Multe produse au fost deja reformulate pentru a intruni cererea consumatorilor pentru versiuni ‘mai usoare’ si se asigura o larga alegere/disponibilitate de marimi ale portiilor. Informatiile nutritionale oferite consumatorilor sunt acum mai accesibile si clare, iar publicitatea alimentelor si a bauturilor a devenit mai responsabila.

Nu e mai putin adevarat ca se poate face mai mult. Partenerii sociali din industriile alimentare UE FoodDrinkEurope1 si EFFAT2 recunosc schimbarea societala legata de cresterea incidentei obezitatii si a bolilor netransmisibile in populatiile UE. Ele isi iau in serios responsabilitatea si sunt dedicate fabricarii, promovarii si vinderii produselor care nu sunt doar sigure si gustoase la mancat, dar care si contribuie la sanatatea si nutritia consumatorilor, formand parte a unei diete echilibrate. Aceasta include a pune pe piata produse care sunt accesibile consumatorilor la un pret decent si poarta toate informatiile necesare, intr-un mod usor de inteles, permitand alegeri dietare adecvate. Problema sanatatii si a nutritiei este la loc de cinste in agenda industriei alimentare si a bauturilor din UE si trebuie vazuta de toti operatorii ca o oportunitate pozitiva de a investi in noi piete, de a genera noi operatiuni productive si locuri de munca prin, de exemplu, reformulare, inovatie si diversificare.

Chemare la o abordare holistica

Taxele discriminatorii, totusi, nu sunt solutia adevarata a unor chestiuni complexe, multi-factorial societale cum sunt obezitatea si alte boli netransmisibile, care pot fi atacate efectiv numai printr-o abordare “a intregii societati”, holistica. FoodDrinkEurope si EFFAT de aceea cer guvernelor UE sa se abtina a introduce taxe alimentare discriminatorii si mai curand sa incurajeze schimbari comportamentale pozitive si diete si stiluri de viata echilibrate prin initiative cum ar fi:

  • Promovarea educarii consumatorilor privind nutritia, pregatirea alimentelor si stilul de viata activ (incluzand activitatea fizica) de la varsta tanara;

  • Sprijinirea oamenilor cu dezordini de consum alimentar;

  • Sensibilizarea si responsabilizarea in abordarea obezitatii si a bolilor netransmisibile din partea tuturor actorilor lantului alimentar, inclusiv cantinele si restaurantele;

  • Incurajarea si stimularea prin recompense a actorilor din lantul alimentar pentru reformularea produselor, implementarea ghidurilor de marketing responsabil si publicitate, asigurarea accesului consumatorului la informatii nutritionale usor de inteles;

  • Atacarea obstacolelor sociale si economice in calea dietelor si stilurilor de viata echilibrate cum sunt veniturile scazute, inegalitatea si excluderea sociala in populatia UE.

Partnerii sociali doresc sa isi aduca aportul si sa ia parte la initiativele pluri-sectoriale la nivel european si national si sunt disponibili la discutii si consultari.

 

Harald Wiedenhofer

Secretar General EFFAT

Mella Frewen

Director General FoodDrinkEurope

 

1 FoodDrinkEurope are misiunea de a reprezenta industriile alimentelor si bauturilor din UE. Membrii FoodDrinkEurope constau din 24 federatii nationale si 3 observatori, 25 asociatii europene de sector si 18 companii alimentare majore (pt. mai multe informatii: http://www.fooddrinkeurope.eu).

2 EFFAT este Confederatie Sindicala Europeana reprezentand 2,6 milioane angajati prin 120 sindicate nationale din 35 state europene, salariati din industriile de procesare alimentara, agricultura, tutun, hoteluri, catering si turism dealungul UE (pt. mai multe informatii: http://www.effat.org).

 

Copyright FoodDrinkEurope aisbl; photocopying or electronic copying is illegal.

Copyright FoodDrinkEurope aisbl; fotocopierea si copierea electronica sunt ilegale.


 



Termeni si conditii    |   Confidentialitate si GDPR    |   Contact
Copyright© 2024 : romalimenta.ro    Webdesign: Eurodata Serv